
به گزارش ایمنا،
حسن عباسی مسئول مرکز بررسی های دکترینال اندیشکده یقین در نشستی در
دانشگاه اصفهان، با اشاره به تفاوت های زندگی غربی و اسلامی گفت:
سوپرپارادایم جامعه آمریکا را چیزی جز «اومانیسم» شکل نمیدهد. جامعه
آمریکا یک جامعه اومانیست است، یعنی اصالت را به بشر میدهد. وقتی بشر
اصالت یافت، همه چیز با بشر تعریف میشود، حتی خدا. در این صورت بشر حق
دارد نه کس یا چیز دیگری.
وی افزود: لذا مبتنی بر اومانیسم Humanism، مفهومی پدید میآید تحت
عنوان Human Rights که در ایران به غلط به حقوق بشر ترجمه شده است. وقتی
بشر اصالت یافت و حق او مبنا قرار گرفت، از این حق، پدیدهای شکل میگیرد
به نام سبک زندگی. در واقع هفت میلیارد بشر ساکن کره زمین، هفت میلیارد
«حق خود» مبتنی بر «لسهفر» را در پی دارد، یعنی هفت میلیارد سبک زندگی.
مهمترین و کاملترین تعریفی که در میان تعاریف متعدد از دین در فلسفه دین
وجود دارد این است که «دین، راه و روش زندگی است».
عباسی اظهارداشت:
پس دین، یعنی سبک زندگی. اکنون قاعده برعکس است، یعنی با اصالت یافتن
انسان، حق انسان موجب شکلگیری حدود و ثغور زندگی شده، و این حدود، سبک و
استیل زندگی را شکل میدهند. وقتی استیل و سبک زندگی شکل گرفت اکنون آن
زندگی یک دین است: سبک زندگی به مثابه دین. پس سبک زندگی بورژوایی، به
تنوع و تکثر دین برآمده از آن میانجامد، از اینجا پلورالیسم دینی و
کثرتگرایی در دین، مبتنی بر کثرت در سبک زندگی پدید میآید.
مسئول
اندیشکده یقین در ادامه گفت: در تلقی سنتی، اصالت از آن خداست نه بشر. در
این صورت، به تعبیر غربیها، سوپرپارادایم تئوئیسم رقم میخورد. وقتی
اصالت خدا مطرح باشد، حق از آن خداست نه غیر خدا، یعنی غیر خدا حق ندارد
حدود را تعیین کند.
کارشناس دکترینال سبک زندگی تاکید کرد: برخی از
حدود الهی سلبی هستند مانند «ربا نخورید» و برخی ایجابی مانند «روزه
بگیرید». مرجعی که این حدود را وضع کرده، ابتدا حق با اوست و حقوق او مقدم
بر حقوق دیگران است. پس وقتی اصالت از آن خداست و خدا، محور است، حقوق
الهی مطرح میشود.
وی افزود: حقوق الهی در قالب حدود الهی، که در
قواره دین ظهور و بروز مییابد. چون خدا یکی است، پس حق او نیز واحد است.
حق واحد یک خدا، به یک دین منتهی و منتج میشود «إنّ الدینَ عِندَ اللهِ
الإسلام». از یک دین واحد با احکام و حدود مشخص، یک سبک و روش زندگی پدید
میآید. پس در اینجا «سینگولاریسم دینی» مطرح میشود نه پلورالیسم دینی.
عباسی
در بخش دیگری از صحبت هایش تصریح کرد: سیر حرکت از اومانیسم تا هیومن
رایتز، سپس سبک زندگی بورژوایی، و در نهایت دینِ زمینیِ متکثر مبتنی بر آن
سبک زندگی، در تلقی دینی به «حیات خبیثه» معروف است، چون ریشه در شرک و
عدم توحید دارد و کسی مانند بشر با خدا شریک و حتی جایگزین شده است.
وی
در ادامه گفت: ضمن اینکه با نفی حدود الهی، او خود، حد و حدود مشخص کرده
است. اما سیر حرکت از خدامحوری به حق خدا، و سپس به دین، و در نهایت به
سیره و روش زندگی برآمده از دین حنیف، «حیات طیبه» نامیده میشد. در سبک
زندگی بورژوایی، سبک زندگی بهمثابه دین است، اما در اسلام، دین به مثابه
سبک زندگی است.
مسئول اندیشکده یقین اضافه کرد: سبک زندگی محدود به
ظواهر نمیشود و باید براساس علم توحیدی تبیین شود. نگاه توحیدی تنها راه
حل بسیاری از مشکلات ما خواهد بود و برای داشتن نگاه توحیدی باید اصول
توحیدی را شناخت.
همچنین در بخشی دیگر از برنامه در مرحله پاسخ به
پرسش ها، با مطرح شدن عهد شکنی آمریکایی ها توسط دانشجویان، عباسی با
اشاره به تاریخچه این عهد شکنی ها گفت: البته ما به تیم مذاکره کننده که
بچه های انقلاب هستند اعتماد داریم و تمام قد از آنها حمایت میکنیم اما
باید همه مردم اقناع می شدند که مشکل آمریکا با ایران مذاکره نیست بلکه از
اصل و اساس با نظام ایران مشکل دارد و این موضوع نیز حل شدنی نیست و
مشکلات ما نیز با ارتباط با آمریکای ورشکسته ای که خود میلیاردها بدهی
دارد حل و فصل نمی شود.
وی افزود: بر خلاف نادیده شدن ۱۱میلیون اختلاف
رای مردم در سال ۸۸ توسط فتنه گرانی که هنوز هم توبه نکرده اند این دولت
با حمایت نظام از چند صد هزار رای روی کار آمده و تا زمانی که به آرمانها
پایبند باشد مورد حمایت مردم و همه مسئولین خواهد بود.
عباسی در پاسخ
به سؤال یکی از حاضران در جلسه خاطرنشان کرد: اقتدار دستگاه امنیت کشور و
اقتدار بصیرت مردم ایران باعث میشود که ایران هرگز سرنوشتی چون سوریه
نداشته باشد و ملت ایران مطمئن باشند که دیگر فتنهای چون ۸۸ اتفاق نخواهد
افتاد.
طبقه بندی:
اخبار و مطالب متنی سایت،